یزدفردا:یكی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی اظهار داشت : اغلب مجرمان هتك حیثیت در فضای مجازی سعی دارند با انجام این اعمال منافع شخصی خود را تضمین كنند و این كار را با اهداف اخاذی انتقام جویی وتشویش اذهان عمومی انجام می دهند .

 رضا صبح خیز " كارشناس ارشد جرایم سایبری به تشریح جرم هتك حیثیت در فضای مجازی پرداخت و گفت : برخی از جرایم که قانون گذار تعریف كرده را می توان در قالب جرایم سنتی – سایبری گنجاند به طوریکه این نوع جرایم از دیر باز به عنوان جرم شناخته شده ودر فضای فیزیکی بسیار مشاهده می شده است همانند سرقت ،کلاهبرداری ،هتک حیثیت وغیره ،اما در حال حاضر با شکل گیری فضای سایبر می توان این نوع جرایم را در قالب فضای سایبر نیز مورد بررسی قرار داد زیرا برخی از جرایم مذكور می توانند به صورت کامل در فضای سایبر نیز اتفاق بیافتد.
این مقام آگاه ادامه داد : یکی از این نوع جرایم که هزینه های بسیاری را به اشخاص حقیقی و حقوقی وارد می کند جرم هتک حیثیت می باشد؛ این جرم در اصطلاح حقوقی به عمل شخصی در رابطه با تجزیه و تحلیل رفتارهای دیگران گفته می‌شود كه متضمن اسناد و اخبار نبوده و به نحوی است كه در شخصیت و حیثیت متضرر از جرم نوعی توهن وارد نماید. به همین خاطر جرم هتك حیثیت (توهین) از جمله جرایم علیه شخصیت معنوی افراد تلقی می‌شود.
وی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت : اصل بیست و دوّم قانون اساسی متذکر شد که حیثیت افراد از تعرض مصون است و این اولین اقدام قانون گذار در ممنوع بودن نسبی این فعل می باشد که بر این اساس در قوانین عادی کشور همانند ماده 698 قانون مجازات اسلامی نیز این عمل جرم انگاری شده است و در ادامه این فعل بر اساس مواد 16-17-18 قانون جرایم رایانه ای نیز به عنوان جرم تلقی شده است .
مصداق هتک حیثیت
عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی در ادامه افترا ، توهین ، تشویش اذهان عمومی و نشر اكاذیب را به عنوان مصداق هتک حیثیت عنوان كرد و در خصوص وضعیت وقوع هتک حیثیت در فضای سایبری، بیان داشت :اغلب مجرمان از برخی از بسترهای شبکه های اجنماعی ، برای انجام این جرم استفاده می كنند چرا که گستردگی و تنوع شخصیتی افراد در شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است ؛اغلب مجرمان سعی دارند که با انجام این اعمال منافع شخصی خود را تضمین كنند و این كار را با اهداف اخاذی انتقام جویی وتشویش اذهان عمومی انجام می دهند .
وی در خصوص جرم انگاری هتك حیثیت در فضای مجازی در خارج از كشوراظهار داشت :اغلب کشورها موارد حقوق شهروندی را در قوانین داخلی خود گنجانده اند که یکی از این موارد موضوع جرم انگاری هتک حیثیت است و برخی از کشورها در صدد جرم انگاری این موضوع در سطح داخلی خود می باشند و در حال حاضر برنامه ریزی ها و اقدامات کوچکی جهت ارتقاء این موضوع در سطوح معاهدت قراردادهای بین المللی در حال انجام است.
جرمی كه یكی از علل اصلی وقوع آن عدم  آگاهی قربانیان است

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا